Verspreid over de pagina’s op deze site geven we al een aantal tips die je van pas zullen komen tijdens het oriënteren op een wintersportvakantie, tijdens je reisvoorbereiding en ter plaatse. Omdat voorkomen beter is dan genezen willen we toch wel een aantal onderwerpen er specifiek uitlichten om te voorkomen dat je op wat voor manier dan ook in de problemen kunt raken als je op wintersportvakantie gaat. Omdat niet alles te voorkomen is, geven we op deze pagina ook tips die mogelijk van pas komen als iets toch een keer mis gaat. Doe er je voordeel mee!
Let op!
Onderschat de rijomstandigheden niet
Als je met de auto op wintersportvakantie gaat dan is de kans groter dan gemiddeld dat je te maken krijgt met barre weersomstandigheden onderweg of aanzienlijke drukte op de weg. Vooral op zaterdagen en dan met name in de drukkere weken kan de reistijd enorm oplopen. Vooral de routes door Duitsland zijn berucht, maar vooral in en rond de skigebieden kan het soms dramatisch slecht zijn. Stel maar je voor dat een groot aantal mensen tegelijkertijd op de weg zit en dat er sprake is van gladheid en/of slecht zicht. Deze optelsom heeft vrijwel altijd dezelfde uitkomst: veel files en een aanzienlijk grotere kans op ongelukken. Houd bij je planning rekening met dit soort omstandigheden. Op de eerste zaterdag van de krokusvakantie of iedere willekeurige zaterdag van de kerstvakantie is de kans op tegenvallende rijomstandigheden alleen maar groter.
In het ergste geval kan de reistijd het dubbele of nog langer zijn dan de normale tijd die je nodig zou moeten hebben om je reisbestemming te halen. Moet je pakweg 800 tot 1200 kilometer rijden, zoals naar de meeste bestemmingen in Oostenrijk, kijk dan of je in ieder geval de heenweg niet in twee dagen af kunt leggen. Er zijn onderweg voldoende hotels te vinden waar je kunt overnachten. Vooraf vastleggen is daarbij wel aangeraden. Reserveer desnoods een hotel dat je tot de dag van aankomst kosteloos kunt annuleren. Je kunt dan altijd nog op het laatste moment beslissen of je wel of niet in één keer rijdt.
Zorg ervoor dat je auto in topconditie is
De combinatie van winterse omstandigheden, bergachtige landschappen, een lange rit en een volle belading vergen wat meer van een auto. De kans op pech onderweg neemt daardoor toe, zeker op het moment dat er veel geremd en opgetrokken moet worden. Zorg er daarom voor dat je auto in topconditie is voordat je vertrekt. Het meest ideale is om de auto een beurt te laten ondergaan vlak voor vetrek, eventueel in combinatie met een speciale winterinspectie. Zorg ervoor dat er voldoende antivries in de ruitensproeiervloeistof zit en dat de banden voldoende profiel hebben. Zorg ervoor dat er winterbanden onder je auto liggen. Op de meeste wintersportbestemmingen is dat verplicht, in ieder geval als er winterse omstandigheden zijn. Maar ook als het niet verplicht is, is het veel prettiger om met winterbanden te rijden als er al iets of wat sneeuw ligt.
Speciale aandacht moet er besteed worden aan de accu. Als de accu bijna aan vervanging toe is, dan kun je deze beter al laten vervangen voor je naar koelere oorden vertrekt. De kou zorgt dat de accucapaciteit snel afneemt. Het laatste dat je wilt is dat de auto niet meer start omdat de accu leeg is.
Ga niet off-piste skiën of snowboarden
Skispistes zijn dusdanig geprepareerd dat iedere skiër of snowboarder een afdaling op zijn of haar niveau moet kunnen maken. Wie met verstand een piste afgaat die moet dat zonder problemen kunnen doen, mits de aangeleerde vaardigheden voldoende zijn. Als het goed is kom je dan niets tegen waar je niet mee om kunt gaan. Off-piste skiën of snowboarden is een totaal ander verhaal. Eigenlijk moet je dat alleen maar doen als je een ervaren skiër of snowboarder bent en op pad gaat met iemand die het gebied kent. Het grootste risico is lawinegevaar. Met een lawinepieper kan men je snel terugvinden als je bedolven wordt onder een lawine. Dit verhoogt de overlevingskansen in het geval dat je door een lawine getroffen wordt. Omdat deze site bedoeld is voor beginnende wintersporters kunnen we eigenlijk maar één advies geven: blijf op de piste!
Sluit een goede reisverzekering af
Een ongeluk zit in een klein hoekje en de schade kan groot zijn. Dat is waarom je eigenlijk niet om een goede reisverzekering heen kunt als je op wintersportvakantie gaat. De kans op een zware blessure of verwonding tijdens het skiën of een ander soort wintersport is groter dan tijdens andere vakanties. De gevolgen zijn vaak groot. Naast de medische kosten die er uit voortvloeien zijn er immers ook nog andere kosten waar je mee te maken kunt krijgen. Denk aan de sneeuwambulance die je van de piste af moet halen of de skivlucht naar huis. Dit soort geintjes kunnen aardig in de papieren lopen. Als je geen goede reisverzekering hebt dan ben je zelf aansprakelijk voor deze kosten. Je zou niet de eerste zijn die met een rekening van pakweg twintigduizend euro naar huis keert. Ga je in de Verenigde Staten of Canada wintersporten dan kunnen de kosten nog veel verder oplopen. Dat komt mede omdat de medische kosten in die landen hoger liggen en je ziektekostenverzekering slechts de Nederlandse prijzen vergoedt.
Let er bij het afsluiten van een reisverzekering op dat wintersportdekking inbegrepen is. Als dat niet het geval is, heb je eigenlijk bijna niets aan de betreffende verzekering. In het geval van een vakantie in de VS of Canada moet je ook goed kijken of de medische kosten en aansprakelijkheid voor die landen voldoende verzekerd zijn. Door de claimcultuur is aansprakelijkheid ook echt wel iets waar je op moet letten. In het geval je een ander schade berokkent, bijvoorbeeld door een botsing op de piste, dan kan de financiële schade oplopen naar astronomische bedragen.
Onderschat het weer niet
Het weer is op wintersport vaak totaal anders dan je gewend bent. Zo kun je bij zonnig weer prima op het terras zitten lunchen buiten, maar kan het weer tijdens het wintersporten zelf een flink obstakel vormen. De temperatuur is slechts deels een bepalende factor. Wat ook flinke invloed uitoefent op hoe je het weer ervaart is of het sneeuwt (en hoe intens) en hoeveel wind er staat. Hoe hoger je je bevindt, des te koeler het normaliter is. De gevoelstemperatuur daalt echter nog veel sneller omdat de wind meer vrijheid heeft om invloed uit te oefenen. Dat merk je vooral zodra je op hoogtes komt waar de beschutting door bomen ook wegvalt. Zorg niet alleen voor goede kleding, maar ook voor een goede bescherming van het gezicht en de ogen. Dat goede handschoenen onontbeerlijk zijn, spreekt bijna vanzelf!
Het zicht wordt ook enorm beïnvloed door de weersomstandigheden. Laaghangende bewolking of zware sneeuwval kunnen leiden tot desoriëntatie. Zeker voor beginnende skiërs of snowboarders kan dit leiden tot gevaarlijke situaties tot zelfs blinde paniek. Je bent immers nog niet zo zelfverzekerd en je kunt op dat soort momenten amper zien wat er om je heen gebeurt.
Het advies voor beginnende wintersporters is om rekening te houden met het feit dat het weer vrij snel om kan slaan en dat de weersomstandigheden het je echt moeilijk kunnen maken. Wordt er op een dag veel sneeuwval en/of wind verwacht? Probeer je dan te beperken tot de pistes die je al een beetje kent of waar je vertrouwen in hebt. Weet dat hoe te hoger je gaat, des te harder de omstandigheden verminderen. Op sommige plekken kun je juist weer het geluk hebben dat je boven de wolken uitkomt, waardoor je niet meer geteisterd wordt door slecht zicht of continu sneeuwvlokken in je gezicht.
Zak niet door het ijs
Het lijkt een waarschuwing die overbodig is, maar je wilt niet weten hoeveel schaatsers er jaarlijks door het ijs zakken. In Nederland zelf gebeurt dit vaak door het te vroeg het ijs op gaan. Als het ijs nog niet dik genoeg is, vermindert de draagkracht met als gevolg dat je door het ijs kunt zakken. Zwakke plekken in de buurt van beplanting vormen ook een aandachtspuntje. Ga je in het buitenland schaatsen dan moet je er ook niet standaard vanuit gaan dat het ijs overal even goed is. Kijk wat er lokaal over het ijs gezegd wordt en let vooral op of er voorgeprepareerde banen op het ijs aangebracht zijn. Kijk of er waarschuwingen zichtbaar zijn. Als het ijs ergens zwak of gevaarlijk oogt, dan is dat meestal ook zo. Neem dus geen onnodig risico.
Houd je aan de regels op de piste
Zonder regels zou het aantal ongelukken op de piste zomaar veel groter kunnen zijn. Door het volgen van de regels die gebruikelijk zijn op de piste verklein je de kans op een ongeluk aanzienlijk.
Dit zijn de belangrijkste regels op de piste:
[1] Iedereen voor je heeft voorrang
Als je afdaalt op de piste kijk je in de richting waar je heen gaat en dat is altijd naar beneden. Daarom is het vanzelfsprekend dat iedereen voor je voorrang heeft. Degene die voor je skiet of snowboardt die kan jou immers niet zien.
[2] Houd afstand
Houd ruime marges aan als je mensen passeert. Mocht iemand plotseling vallen, vaart minderen of een bochtje maken dan heb je voldoende ruimte om te corrigeren. Doe je dat niet dan vergroot je de kans op een botsing met natuurlijk alle gevolgen van dien. Ben extra oplettend met kinderen voor je. Die willen weleens onverwachte bewegingen maken.
[3] Ga niet midden op de piste stilstaan
Moet je om wat voor reden dan ook stilstaan op de piste, doe dat dan niet midden op de piste. Ga zonder anderen te hinderen eerst naar de zijkant en stop daar om te doen wat je moet of wilt doen.
[4] Maak geen onverwachte bewegingen
Stel dat er iemand met hogere snelheid achter je skiet en jij maakt plotselings een onverwachte beweging waar de achterligger nauwelijks of niet op kan anticiperen. Kun je je voorstellen wat voor ellende dat kan veroorzaken? Laat daarom in je lichaamshouding duidelijk zien wat je doet en maak vooral geen onverwachte bewegingen waardoor achterliggers op je kunnen botsen.
[5] Kijk voor je vertrekt of kruist
Bij iedere start moet je kijken of je niemand daarbij hindert. Dit is natuurlijk ook van toepassing na een val. Sta op en kijk om je heen voordat je verder gaat.
[6] Heb altijd controle over je snelheid
Op het moment dat je harder gaat dan waar je controle over hebt, dan ga je te hard. Je wordt dan een ongeleid projectiel dat een gevaar vormt voor zichzelf en iedereen in de buurt. Ga dus nooit harder de piste af dan dat je kunt controleren. Door middel van tijdig bijremmen en/of het maken van bochtjes kun je vaart minderen.
De FIS (Internationale Ski Federatie) heeft 10 regels opgesteld die gezamenlijk de gedragscode voor op de piste vormen. Deze zijn hier te lezen.